EDUKACJA EKOLOGICZNA
Zestawienie bibliograficzne w wyborze książek i artykułów z czasopism dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.
KSIĄŻKI
- Adaptacyjne zarządzanie środowiskiem : podstawy teoretyczne i zastosowania / Sylwia Bródka. – Warszawa : PWN 2020. W 83458
- Antropocen dla początkujących : klimat, środowisko, pandemie w epoce człowieka / Dawid Juraszek. – Łódź : Fundacja Liberte! 2020. W 83503
- Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi / Jan Wójcik. – Warszawa : PWN copyright 2020. W 82787
- Antropologia i antropomotoryka : wybór zagadnień / Andrzej Malinowski, Renata Janiszewska, Stanisław Nowak, Stanisław Tuzinek, Marek Sokołowski. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM 2020. W 83558
- Bezpieczeństwo ekologiczne w realizacji zadań publicznych / Diana Trzcińska, Joanna Sylwia Kierzkowska. – Warszawa : Difin 2020. W 83507
- Doświadczanie wartości estetycznych w kontaktach z przyrodą uczniów kończących edukację wczesnoszkolną / Katarzyna Kowalik-Paluch. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2020. W 82374
- Dotknij, poczuj, zobacz : fenomen relacji człowieka z naturą / Peter Wohlleben ; tłumaczenie Ewa Kochanowska. – Kraków : Otwarte 2019. W 81085
- Drzewołazki, czyli Opowieść o tym, co każde dziecko powinno wiedzieć, zanim wejdzie na drzewo / Cecylia Malik. – Kraków : Znak Emotikon – Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2018. P 80640
- Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym : osobista aktywność dziecka / Mirosława Parlak ; [redakcja – Joanna Piasta-Siechowicz]. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o. 2019. W 83811
- Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym : podręcznik dla studentów / Alina Budniak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls 2017. W 79613
- Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej / Beata Gola. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2018. W 79620
- Gramy w zielone : ekoteatrałki szkolne, domowe i plenerowe / Kalina Jerzykowska. – Łódź : Wydawnictwo Literatura 2020. W 83815
- Jestem eko : ja też mogę uratować świat! / Sylwia Majcher ; ilustracje: Katarzyna Urbaniak. – warszawa : Wilga 2021. W 83816
- Klimat : to, o czym dorośli ci nie mówią, (bo często sami nie wiedzą) / napisał: Boguś Janiszewski ; narysował: Max Skorwider. – Poznań : Publicat Wydawnictwo © 2020. W 83478
- Klimatyczni / Olga Ślepowrońska ; ilustracje: Weronika Żurowska. – Lublin : Wydawnictwo Tekturka 2020. W 82550
- Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym : ćwiczenia / Beata Pituła, Barbara Grzyb, Monika Morgała. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek 2021. W 83837, W 83905
- Na ratunek : rozmowy o zwierzętach, naturze i przyszłości naszej planety / Marcin Dorociński ; redakcja Michał Gostkiewicz. – Kraków : Znak Litera Nova 2019. W 80970
- Nieznane więzi natury / Peter Wohlleben ; tłumaczenie Ewa Kochanowska. – Kraków : Otwarte 2017. W 81695, W 78266
- Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle / Ligia Tuszyńska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; [Warszawa] : współpraca wydawnicza Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 2018. W 79438
- Plastik fantastik? / tekst Eun-Ju Kim ; ilustracje Ji-Won Lee ; [tłumaczenie: Marta Tychmanowicz]. – Warszawa : Babaryba 2019. W 83818
- Plastik? Nie, dziękuję / Dela Kienle ; z ilustracjami Horsta Hellmeiera ; przekład z języka niemieckiego Paulina Filippi-Lechowska. – Wrocław : Esteri copyright 2020. W 83819
- Rozstanie z plastikiem : praktyczny przewodnik / Clara Williams Roldan oraz Louise Williams ; tłumaczenie Krzysztof Środa. – [Ożarów Mazowiecki] : Wydawnictwo Linia 2019. W 83820
- Sceny z życia rodzinnego : strajk klimatyczny Grety / Beata Ernman, Malena Ernman, Greta Thunberg, Svante Thunberg ; z języka szwedzkiego przełożyli Kamila Knockenhauer i Wojciech Łygaś ; przemówienia Grety z języka angielskiego przełożyła Alina Siewior-Kuś. – [Katowice] : Post Factum – Wydawnictwo Sonia Draga [ 2019]. W 81389
- Sekretne życie drzew / Peter Wohlleben ; tł. Ewa Kochanowska. – Kraków : Wydawnictwo Otwarte 2016. W 76285
- Ukryte życie lasu : rok podglądania natury / David Haskell ; [przekład Katarzyna Sosnowska]. – Łódź : Wydawnictwo JK – Feeria 2017. W 78671
- Uratuj Ziemię : jak możemy pomóc Ziemi? / Patrick George. – Warszawa : Wydawnictwo Bajka 2019. P 81944
- W dziką stronę : rozmowy o edukacji w przyrodzie / [red. Agnieszka Gaszyńska, Gosia Świderek]. – Łódź : Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” 2016. W 76147
- Zerwij z odpadami : 101 łatwych sposobów, jak wytwarzać mniej śmieci / Harriet Dyer ; przekład Maria Moskal. – Kraków : Lingea 2021. W 83821
- Zielona filozofia : jak poważnie myśleć o naszej planecie / Roger Scruton ; przekład Justyna Grzegorczyk, Rafał Paweł Wierzchosławski. – Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo 2017. W 78248
- Zjadanie zwierząt / Jonathan Safran Foer ; przełożyła Dominika Dymińska. – Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2019. W 80500
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
- Arktyczne plaże toną w śmieciach / Barbara Jóźwiak, Krzysztof Zawierucha, Adam Nawrot. // Biologia w Szkole. – 2019, nr 4, s. 44-46
- Biblioteko, bądź eko! / Monika Simonjetz. // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 17- 22
- Bioinspirowana edukacja dziecka / Anna Klichowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2019/2020, nr 1, s. 81-93
- Bioróżnorodność / Andrzej Mizera. // Aura. – 2018, nr 6, s. 3-6
- Co naprawdę jedli nasi przodkowie? / Peter S. Ungar. // Świat Nauki. – 2018, nr 8, s. 28-35
- Co nas zatruwa? : scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 4-6 lat na podstawie książki „Skok na smog” Doroty Majkowskiej-Szajer / Małgorzata Murawska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 9, s. 50-51
- Czego uczy nas las? : o więzi z przyrodą i jej znaczeniu w naszym życiu z Urszulą Zajączkowską rozmawia Paulina Chołda / Urszula Zajączkowska ; rozm. przepr. Paulina Chołda. // Charaktery. – 2021, nr 5, s. 20-26
- Czystość świata to także mój interes! : scenariusz zajęć świetlicowych / Paulina Cysak. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 3, 12-13
- Do czego potrzebne są inwentaryzacje dendrologiczne? / Elżbieta Dusza-Zwolińska, Monika Dembowska. // Aura. – 2018, nr 3, s. 13-15
- Dobry plastik / Marek Matacz. // Wiedza i Życie. – 2019, nr 11, s. 32-35
- Dolina Smarkatej – dzikiej rzeki w Puszczy Sandomierskiej / Piotr Bednarek. // Przyroda Polska. – 2019, nr 9, s. 28-29
- Drewno martwe – problem żywy / Krzysztof Fronczak. // Przyroda Polska. – 2018, nr 2, s. 4-5
- Drewno martwe – ważny składnik ekosystemu leśnego / Łukasz Tomaś. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 6, s. 12-15
- Duchy Śmieciuchy – przedstawienie ekologiczne / Ewa Sobczyńska. // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 11, s. 27-29
- Dzikie wysypiska śmieci jako źródło obcych gatunków w dolinach rzek na przykładzie Soły. Cz. 1 / Dariusz Kozik. // Przyroda Polska. – 2016, nr 2, s. 18-19
- Eko odkrywcy – program grantowy szansą na realizację atrakcyjnych projektów ekologicznych w przedszkolu / Agnieszka Bukowińska, Justyna Chłopek. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 7, s. 30-35
- Ekologia i ochrona ptaków drapieżnych, sów i bociana czarnego / Dorota Zawadzka ; zdj. Grzegorz Zawadzki. // Przyroda Polska. – 2017, nr 10, s. 14-15
- „Ekologika. Pomyśl, jak możesz uratować świat” : warsztaty / Justyna Hak. // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 7-9
- Ekoteka młodego człowieka w rybnickiej bibliotece / Katarzyna Doliba. // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 20-21
- Energetyczne wykorzystanie biomasy / Robert Mitoraj. // Aura. – 2019, nr 6, s. 16-19
- Etyka w ochronie środowiska naturalnego / Kazimierz Górka, Marcin Łuszczyk, Agnieszka Thier. // Aura. – 2020, nr 12, s. 3-5
- Jakość powietrza a zdrowie / Anna Prokop-Staszecka. // Aura. – 2018, nr 2, s. 14-15
- Jestem młodym ekologiem : scenariusz zajęć rozwijających kompetencje kluczowe w świetlicy / Marta Turska. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 3, s. 26-27
- Jesteśmy cząstką przyrody / Ryszard Kulik. // Charaktery. – 2020, nr 5, s. 14-19
- Kaczor Zenek ratuje środowisko : scenariusz zajęć świetlicowych / Marta Barszczowska. // Świetlica w Szkole. – 2019, nr 5, s. 18-19
- Kompetencje potrzebne światu / Marta Kałużyńska, Anna Wojtych. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 74-79
- Konflikty ekologiczne – człowiek kontra przyroda? / Krzysztof Trojan. // Geografia w Szkole. – 2019, nr 5, s. 4-7
- Książki – zabawki dla przyszłych ekologów / Kinga Młodziniak. // Guliwer. – 2020, nr 1, s. 68-70
- Literatura w czasach antropocenu / Paulina Małochleb. // Polonistyka. – 2019, nr 6, s. 54-57
- Między gospodarką a ekologią : globalne skutki niekontrolowanego wykorzystania zasobów środowiska / Krzysztof Trojan. // Geografia w Szkole. – 2016, nr 3, s. 4-7
- Migracje u roślin jako konsekwencja zmian klimatycznych / Piotr Skubała. // Aura. – 2019, nr 10, s. 28-29
- „Nabici w butelkę”, czyli jak śmieci wpływają na bioróżnorodność lasów – podsumowanie projektu / Magdalena Kulesza, Klaudia Kurczaba, Krzysztof Kolenda. // Biologia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 43-45
- Nauka o zmianach klimatu / Weronika Rzeżutka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 70-73
- O ekologii i nie tylko : z Agnieszką Trześniewską-Nowak i Dariuszem Piechotą rozmawia Zuzanna Guty / Agnieszka Trześniewska-Nowak, Dariusz Piechota ; rozm. Zuzanna Guty. // Guliwer. – 2020, nr 1, s. 82-85
- Ochrona drzew pomnikowych / Elżbieta Dusza-Zwolińska, Anna Kiepas-Kokot. // Aura. – 2018, nr 12, s. 12-15
- Ochrona terenów zieleni i zadrzewień / Elżbieta Dusza-Zwolińska, Anna Kiepas-Kokot. // Aura. – 2018, nr 5, s. 7-9
- Oszustwo w naturze / Barbara J. King. // Świat Nauki. – 2019, nr 11, s. 60-63
- Owady do zadań specjalnych / Katarzyna Kornicka-Garbowska. // Wiedza i Życie. – 2020, nr 3, s. 64-69
- Plogging, czyli sprzątanie w biegu / z Rafałem Wypiorem ; rozm. Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 9, s. 52-54
- Powodzie i susze – jak przeciwdziałać / Izabela Zygmunt, Jan Ruszkowski. // Przyroda Polska. – 2019, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny nr 5, s. 10-11
- Prezenty przyjazne Ziemi / Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 11, s. 52-53
- Przyroda – idealna przestrzeń dla dziecka : jak zaprosić ją do domu? / Małgorzata Swędrowska. // Charaktery. – 2020, nr 5, s. 56-67
- Pszczele kukułki – biologia i ekologia trzmielców / Łukasz Dylewski. // Biologia w Szkole. -2021, nr 3, s. 44-46
- Różnorodność biologiczna w obliczu zmian klimatu / Bożena Kornatowska. // Przyroda Polska. – 2018, nr 7, s. 34-35
- Sezon w obliczu katastrofy klimatycznej / Katarzyna Lemańska. // Dialog. – 2020, nr 10, s. 14-2
- Świadomość ekoniomiczna oraz ekologiczna uczniów i studentów / Justyna Thier. // Aura. – 2019, nr 7, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 296, s. 1-3
- Świadomość ekoniomiczna oraz ekologiczna uczniów i studentów. Cz. 2 / Justyna Thier. // Aura. – 2019, nr 8, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 297, s. 1-4
- Uroki życia w mieście / Iwona Melosik. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 3/4, s. 12-17
- Walka przyrody z cywilizacją, czyli specyfika flory miasta / Joanna Winiecka-Nowak. // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2016, nr 1, s. 57-63
- Woda i las – stare, dobre małżeństwo / Marek Szczepański, Arkadiusz Stępień. // Przyroda Polska. – 2018, nr 5, s. 28-29
- Za ile CO2 odpowiada smartfon? / Newseria. // Chemia w Szkole. – 2020, nr 6, s. 13
- Zadeptane Galapagos / Paul Tullis. // Świat Nauki. – 2016, nr 5, s. 46-51
- Zapieluchowani / Kamil Nadolski. // Wiedza i Życie. – 2021, nr 7, s. 62-65
- Zarządzanie szkołą przyjazną dla klimatu / Jan Fazlagić. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 5, s. 26-29
- Zielone miasta i koncepcja smart city – ważny element jakości życia / Anna Falkowska. // Szkoła Specjalna. – 2019, nr 5, s. 391-395
- Zielony romantyzm, kontrkultura i ekologia : kilka uwag na temat romantycznych inspiracji ekologicznego oporu / Andrzej Kasperek. // Chowanna. – 2017, T. 2, 123-140
- Ziemia przyjazna życiu / Genowefa Górecka. // Wychowawca. – 2018, nr 7/8, s. 49
- Zimowanie ptaków wodnych w środowisku zurbanizowanym. Cz. 1 / Marek Stajszczyk. // Biologia w Szkole. – 2019, nr 1, s. 15-19