BESTSELLERY ROKU 2023 W DZS

Oprac. Anita Bałas

Bestsellery roku 2023 w Dziale Zbiorów Specjalnych

Początek nowego roku, to tradycyjnie czas sprzyjający wszelkim podsumowaniom.

My też postanowiliśmy sprawdzić, co cieszyło się największą popularnością wśród naszych czytelników w 2023 roku.

Zgodnie z naszymi przewidywaniami na podium (10 miejsc) znalazły się…

tylko gry planszowe!!! Nasi czytelnicy kochają planszówki!!!

  1. Gry z wykorzystaniem Kart Grabowskiego [Druk towarzyszący] : dodawanie i odejmowanie / [autor gier Andrzej Grabowski ; opracowanie gier Justyna Grabowska-Dybek]. – Poznań : Karty Grabowskiego, Mateusz Grabowski, 2019. PD 143 Opisy 9 gier. Sprawdzony sposób na naukę dodawania i odejmowania przez zabawę!
  2. La Cucaracha [Pomoce dydaktyczne] / Peter-Paul Joopen ; ilustracje Janos Jantner, Maximilian Jasionowski. – Ravensburg : Ravensburger Verlag GmbH, 2013. PD 219 W kuchni jest karaluch! Szybko – kto go złapie?! Użyj sztućców, aby zwabić karalucha do swojej pułapki. Rzuć kostką i sprawdź, czy możesz przekręcić widelec, nóż lub łyżkę. Działaj szybko – obróć przyrządy kuchenne w odpowiednim kierunku, aby skierować karalucha w stronę swojej pułapki. Gracz, który złapie karalucha 5 razy wygrywa!
  3. Get Packing [Pomoce dydaktyczne]. – Gdańsk : Rebel, 2018. PD 509 Uczestnicy rywalizują o to, kto pierwszy spakuje do walizki wszystkie niezbędne przedmioty. Na stole pojawiać się będą kolejne karty lokacji, wskazujące, jakie rzeczy muszą znaleźć się w walizce podczas wyjazdu do danego miejsca. Wszyscy gracze jednocześnie będą próbowali spełnić wymagania, próbując zmieścić wskazane przedmioty w walizce, co wcale nie będzie takie proste! Ten, który zrobi to jako pierwszy, zyskuje kartę, a tym samym jeden punkt. Każdy z graczy bierze i kładzie przed sobą plastikową walizkę oraz zestaw 13 figurek – przedmiotów niezbędnych w podróży. Karty celów należy przetasować i umieścić na stole zadaniami do dołu. Jeden z graczy odsłania pierwszą kartę celu. Wszyscy uczestnicy starają się jak najszybciej zmieścić w walizce przedmioty wskazane na karcie. Osoba, która zrobi to jako pierwsza, zakrywa ręką kartę, a pozostali gracze sprawdzają, czy wykonała zadanie poprawnie. Zwycięża gracz, który jako pierwszy zdobędzie trzy karty.
  4. Dixit Odyseja [Pomoc dydaktyczna] : obraz jest wart tysiąca słów / Jean-Louis Roubira ; ilustracje Marie Cardouat, Piérô. – Francja : Libellud ; Gdańsk : Rebel, 2017. PD 157, PD 542 Dixit Odyseja jest rozszerzoną wersją popularnej gry Dixit. Dzięki dodatkowym elementom można zaprosić do zabawy aż 12 osób. Jest to narracyjna gra karciana, w której wymyślamy i odgadujemy skojarzenia do wieloznacznych, bogato ilustrowanych kart. W każdej rundzie jedna z osób zostaje Bajarzem – wybiera dowolną kartę z ręki i podaje hasło, które jej zdaniem odzwierciedla obrazek. Może to być pojedyncze słowo, całe zdanie, cytat lub fragment piosenki czy filmu. Kolejne osoby wybierają spośród swoich kart po jednej pasującej do słów Bajarza, a następnie wszystkie obrazki są tasowane. Zadaniem graczy jest odgadnięcie, który obrazek był tym pierwszym.
  5. Dobble [Pomoce dydaktyczne] / Denis Blanchot, Jacques Cottereau, Jean François Andreani, Toussaint Benedetti, Guillaume Gille-Naves, Igor Polouchine [et al.]. – Gdańsk : Rebel, 2020. PD 251 W Dobble można grać na kilka sposobów. W zasadach można znaleźć pięć mini-gier. Najpopularniejszą jest wersja, w której wszystkie karty rozdaje się graczom, a jedną z kart kładzie na środku stołu. Na dany sygnał gracze patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego symbolu z kartą, która leży na stole. Symbol nazywają głośno i szybko kładą swoją kartę na stole, przykrywając starą kartę. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólny symbol z nową kartą. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart. Aby utrudnić zabawę symbole na kartach bywają odwrócone i miewają inne rozmiary. Same karty są okrągłe i pełne kolorowych ilustracji roślin, postaci i przedmiotów, a każda z nich jest unikalna i łączy się z innymi kartami jednym i tylko jednym symbolem.
  6. Dzielne myszki [Pomoce dydaktyczne] / Manfred Ludwig ; ilustracje Anne Pätzke. – Warszawa : Egmont Polska, 2020. PD 314 Gracze przemieszczają swoje myszki na planszy i starają się zdobyć smakowity ser. Muszą jednak wystrzegać się kota, który depcze im po piętach.Dzięki grze dzieci uczą się: myśleć strategicznie, oceniać ryzyko oraz radzić sobie ze stresem.
  7. Czerwony Kapturek [Pomoc Dydaktyczna] : Deluxe : gra logiczna dla najmłodszych = Little Red Riding Hood / Raf Peeters. – Kraków : Wydawnictwo IUVI, 2020. PD 565 Gra ma dwa warianty. W każdym z nich znajdują się 24 zadania (łącznie jest ich 48). W wariancie prostszym – bez wilka – gracze układają ścieżkę tak, aby doprowadziła Czerwonego Kapturka do domku babci. W wariancie trudniejszym – z wilkiem – gracze budują dwie ścieżki prowadzące do domku babci: jedną dla Czerwonego Kapturka, drugą dla wilka. W pudełku znajduje się również książeczka z ilustracjami do bajki o Czerwonym Kapturku, dzięki której można opowiedzieć własną wersję historyjki.
  8. Kubik [Pomoce dydaktyczne] : gra logiczna dla 1 gracza = CUBIQ / Niek Neuwahl. – Kraków : Wydawnictwo IUVI, 2021. PD 561 Nowa gra z linii Smart Games. Zadaniem graczy jest ułożenie trójwymiarowych wzorów z ośmiu kolorowych klocków o różnym kształcie i ich ośmiu białych odpowiedników. Gracze wykorzystują swoją wyobraźnię przestrzenną, wnikliwość, logiczne myślenie oraz planowanie i tworzą kostkę o niepowtarzalnym wzorze. Przezroczysty pojemnik otwiera się i służy za planszę do gry. Poręczne pudełko gry ,,Kubik świetnie sprawdzi się w szkole, na wycieczce i w podróży. Jeśli gracze wolą tryb rywalizacyjny mogą zmierzyć się z innym graczem w wariancie dwuosobowym.
  9. Wsiąść do pociągu [Pomoce dydaktyczne] : Europa / Alan R. Moon ; ilustracje Julien Delval ; tłumaczenie Magdalena Jedlińska, Szymon Szweda, Tomasz Z. Majkowski. – Gdańsk : Rebel, 2019. PD 158 Od urwistych wzgórz Edynburga po słoneczne nabrzeża Stambułu, z dusznych alej Pampeluny do wietrznego Berlina – Wsiąść do pociągu: Europa zabiera graczy w wielką podróż przez wielkie miasta Starego Kontynentu u progu zeszłego stulecia. Druga część popularnej serii o wielkiej, kolejowej przygodzie. Uczestnicy zbierają karty przedstawiające wagony i używają ich by budować dworce, pokonywać tunele, wsiadać na promy i zajmować trasy kolejowe jak Europa długa i szeroka.
  10. Rozgryź to! [Pomoce dydaktyczne] : gra logiczna dla 1 gracza = Apple Twist / Raf Peeters. – Kraków : Wydawnictwo IUVI, 2020. PD 412 Gra logiczna, która wymaga elastycznego myślenia wyobraźni przestrzennej. Książeczka zawiera 60 zadań o rosnącym poziomie trudności. Trzy głodne gąsienice zadomowiły się w tym samym jabłku i chcą je schrupać. Gracz pomaga im się ułożyć w jego wnętrzu. Gąsienice posiadają ruchome części, podobnie jak plansza do gry w kształcie jabłka.

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót