Edukacja ekologiczna

EDUKACJA EKOLOGICZNA

Zestawienie bibliograficzne w wyborze książek i artykułów z czasopism dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.

KSIĄŻKI

  1. Adaptacyjne zarządzanie środowiskiem : podstawy teoretyczne i zastosowania / Sylwia Bródka. – Warszawa : PWN 2020. W 83458
  2. Antropocen dla początkujących : klimat, środowisko, pandemie w epoce człowieka / Dawid Juraszek. – Łódź : Fundacja Liberte! 2020. W 83503
  3. Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi / Jan Wójcik. – Warszawa : PWN copyright 2020. W 82787
  4. Antropologia i antropomotoryka : wybór zagadnień / Andrzej Malinowski, Renata Janiszewska, Stanisław Nowak, Stanisław Tuzinek, Marek Sokołowski. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM 2020. W 83558
  5. Bezpieczeństwo ekologiczne w realizacji zadań publicznych / Diana Trzcińska, Joanna Sylwia Kierzkowska. – Warszawa : Difin 2020. W 83507
  6. Doświadczanie wartości estetycznych w kontaktach z przyrodą uczniów kończących edukację wczesnoszkolną / Katarzyna Kowalik-Paluch. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2020. W 82374
  7. Dotknij, poczuj, zobacz : fenomen relacji człowieka z naturą / Peter Wohlleben ; tłumaczenie Ewa Kochanowska. – Kraków : Otwarte 2019. W 81085
  8. Drzewołazki, czyli Opowieść o tym, co każde dziecko powinno wiedzieć, zanim wejdzie na drzewo / Cecylia Malik. – Kraków : Znak Emotikon – Społeczny Instytut Wydawniczy Znak 2018. P 80640
  9. Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym : osobista aktywność dziecka / Mirosława Parlak ; [redakcja – Joanna Piasta-Siechowicz]. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o. 2019. W 83811
  10. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym : podręcznik dla studentów / Alina Budniak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls 2017. W 79613
  11. Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej / Beata Gola. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2018. W 79620
  12. Gramy w zielone : ekoteatrałki szkolne, domowe i plenerowe / Kalina Jerzykowska. – Łódź : Wydawnictwo Literatura 2020. W 83815
  13. Jestem eko : ja też mogę uratować świat! / Sylwia Majcher ; ilustracje: Katarzyna Urbaniak. – warszawa : Wilga 2021. W 83816
  14. Klimat : to, o czym dorośli ci nie mówią, (bo często sami nie wiedzą) / napisał: Boguś Janiszewski ; narysował: Max Skorwider. – Poznań : Publicat Wydawnictwo © 2020. W 83478
  15. Klimatyczni / Olga Ślepowrońska ; ilustracje: Weronika Żurowska. – Lublin : Wydawnictwo Tekturka 2020. W 82550
  16. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym : ćwiczenia / Beata Pituła, Barbara Grzyb, Monika Morgała. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek 2021. W 83837, W 83905
  17. Na ratunek : rozmowy o zwierzętach, naturze i przyszłości naszej planety / Marcin Dorociński ; redakcja Michał Gostkiewicz. – Kraków : Znak Litera Nova 2019. W 80970
  18. Nieznane więzi natury / Peter Wohlleben ; tłumaczenie Ewa Kochanowska. – Kraków : Otwarte 2017. W 81695, W 78266
  19. Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle / Ligia Tuszyńska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; [Warszawa] : współpraca wydawnicza Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej 2018. W 79438
  20. Plastik fantastik? / tekst Eun-Ju Kim ; ilustracje Ji-Won Lee ; [tłumaczenie: Marta Tychmanowicz]. – Warszawa : Babaryba 2019. W 83818
  21. Plastik? Nie, dziękuję / Dela Kienle ; z ilustracjami Horsta Hellmeiera ; przekład z języka niemieckiego Paulina Filippi-Lechowska. – Wrocław : Esteri copyright 2020. W 83819
  22. Rozstanie z plastikiem : praktyczny przewodnik / Clara Williams Roldan oraz Louise Williams ; tłumaczenie Krzysztof Środa. – [Ożarów Mazowiecki] : Wydawnictwo Linia 2019. W 83820
  23. Sceny z życia rodzinnego : strajk klimatyczny Grety / Beata Ernman, Malena Ernman, Greta Thunberg, Svante Thunberg ; z języka szwedzkiego przełożyli Kamila Knockenhauer i Wojciech Łygaś ; przemówienia Grety z języka angielskiego przełożyła Alina Siewior-Kuś. – [Katowice] : Post Factum – Wydawnictwo Sonia Draga [ 2019]. W 81389
  24. Sekretne życie drzew / Peter Wohlleben ; tł. Ewa Kochanowska. – Kraków : Wydawnictwo Otwarte 2016. W 76285
  25. Ukryte życie lasu : rok podglądania natury / David Haskell ; [przekład Katarzyna Sosnowska]. – Łódź : Wydawnictwo JK – Feeria 2017. W 78671
  26. Uratuj Ziemię : jak możemy pomóc Ziemi? / Patrick George. – Warszawa : Wydawnictwo Bajka 2019. P 81944
  27. W dziką stronę : rozmowy o edukacji w przyrodzie / [red. Agnieszka Gaszyńska, Gosia Świderek]. – Łódź : Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” 2016. W 76147
  28. Zerwij z odpadami : 101 łatwych sposobów, jak wytwarzać mniej śmieci / Harriet Dyer ; przekład Maria Moskal. – Kraków : Lingea 2021. W 83821
  29. Zielona filozofia : jak poważnie myśleć o naszej planecie / Roger Scruton ; przekład Justyna Grzegorczyk, Rafał Paweł Wierzchosławski. – Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo 2017. W 78248
  30. Zjadanie zwierząt / Jonathan Safran Foer ; przełożyła Dominika Dymińska. – Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2019. W 80500

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  1. Arktyczne plaże toną w śmieciach / Barbara Jóźwiak, Krzysztof Zawierucha, Adam Nawrot. // Biologia w Szkole. – 2019, nr 4, s. 44-46
  2. Biblioteko, bądź eko! / Monika Simonjetz. // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 17- 22
  3. Bioinspirowana edukacja dziecka / Anna Klichowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2019/2020, nr 1, s. 81-93
  4. Bioróżnorodność / Andrzej Mizera. // Aura. – 2018, nr 6, s. 3-6
  5. Co naprawdę jedli nasi przodkowie? / Peter S. Ungar. // Świat Nauki. – 2018, nr 8, s. 28-35
  6. Co nas zatruwa? : scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 4-6 lat na podstawie książki „Skok na smog” Doroty Majkowskiej-Szajer / Małgorzata Murawska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 9, s. 50-51
  7. Czego uczy nas las? : o więzi z przyrodą i jej znaczeniu w naszym życiu z Urszulą Zajączkowską rozmawia Paulina Chołda / Urszula Zajączkowska ; rozm. przepr. Paulina Chołda. // Charaktery. – 2021, nr 5, s. 20-26
  8. Czystość świata to także mój interes! : scenariusz zajęć świetlicowych / Paulina Cysak. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 3, 12-13
  9. Do czego potrzebne są inwentaryzacje dendrologiczne? / Elżbieta Dusza-Zwolińska, Monika Dembowska. // Aura. – 2018, nr 3, s. 13-15
  10. Dobry plastik / Marek Matacz. // Wiedza i Życie. – 2019, nr 11, s. 32-35
  11. Dolina Smarkatej – dzikiej rzeki w Puszczy Sandomierskiej / Piotr Bednarek. // Przyroda Polska. – 2019, nr 9, s. 28-29
  12. Drewno martwe – problem żywy / Krzysztof Fronczak. // Przyroda Polska. – 2018, nr 2, s. 4-5
  13. Drewno martwe – ważny składnik ekosystemu leśnego / Łukasz Tomaś. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 6, s. 12-15
  14. Duchy Śmieciuchy – przedstawienie ekologiczne / Ewa Sobczyńska. // Biblioteka w Szkole.  – 2020, nr 11, s. 27-29
  15. Dzikie wysypiska śmieci jako źródło obcych gatunków w dolinach rzek na przykładzie Soły. Cz. 1 / Dariusz Kozik. // Przyroda Polska. – 2016, nr 2, s. 18-19
  16. Eko odkrywcy – program grantowy szansą na realizację atrakcyjnych projektów ekologicznych w przedszkolu / Agnieszka Bukowińska, Justyna Chłopek. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 7, s. 30-35
  17. Ekologia i ochrona ptaków drapieżnych, sów i bociana czarnego / Dorota Zawadzka ; zdj. Grzegorz Zawadzki. // Przyroda Polska. – 2017, nr 10, s. 14-15
  18. „Ekologika. Pomyśl, jak możesz uratować świat” : warsztaty / Justyna Hak. // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 7-9
  19. Ekoteka młodego człowieka w rybnickiej bibliotece / Katarzyna Doliba. // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 1, s. 20-21
  20. Energetyczne wykorzystanie biomasy / Robert Mitoraj. // Aura. – 2019, nr 6, s. 16-19
  21. Etyka w ochronie środowiska naturalnego / Kazimierz Górka, Marcin Łuszczyk, Agnieszka Thier. // Aura. – 2020, nr 12, s. 3-5
  22. Jakość powietrza a zdrowie / Anna Prokop-Staszecka. // Aura. – 2018, nr 2, s. 14-15
  23. Jestem młodym ekologiem : scenariusz zajęć rozwijających kompetencje kluczowe w świetlicy / Marta Turska. // Świetlica w Szkole. – 2020, nr 3, s. 26-27
  24. Jesteśmy cząstką przyrody / Ryszard Kulik. // Charaktery. – 2020, nr 5, s. 14-19
  25. Kaczor Zenek ratuje środowisko : scenariusz zajęć świetlicowych / Marta Barszczowska. // Świetlica w Szkole. – 2019, nr 5, s. 18-19
  26. Kompetencje potrzebne światu / Marta Kałużyńska, Anna Wojtych. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 74-79
  27. Konflikty ekologiczne – człowiek kontra przyroda? / Krzysztof Trojan. // Geografia w Szkole. – 2019, nr 5, s. 4-7
  28. Książki – zabawki dla przyszłych ekologów / Kinga Młodziniak. // Guliwer. – 2020, nr 1, s. 68-70
  29. Literatura w czasach antropocenu / Paulina Małochleb. // Polonistyka. – 2019, nr 6, s. 54-57
  30. Między gospodarką a ekologią : globalne skutki niekontrolowanego wykorzystania zasobów środowiska / Krzysztof Trojan. // Geografia w Szkole. – 2016, nr 3, s. 4-7
  31. Migracje u roślin jako konsekwencja zmian klimatycznych / Piotr Skubała. // Aura. – 2019, nr 10, s. 28-29
  32. „Nabici w butelkę”, czyli jak śmieci wpływają na bioróżnorodność lasów – podsumowanie projektu / Magdalena Kulesza, Klaudia Kurczaba, Krzysztof Kolenda. // Biologia w Szkole. – 2017, nr 6, s. 43-45
  33. Nauka o zmianach klimatu / Weronika Rzeżutka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 70-73
  34. O ekologii i nie tylko : z Agnieszką Trześniewską-Nowak i Dariuszem Piechotą rozmawia Zuzanna Guty / Agnieszka Trześniewska-Nowak, Dariusz Piechota ; rozm. Zuzanna Guty. // Guliwer. – 2020, nr 1, s. 82-85
  35. Ochrona drzew pomnikowych / Elżbieta Dusza-Zwolińska, Anna Kiepas-Kokot. // Aura. – 2018, nr 12, s. 12-15
  36. Ochrona terenów zieleni i zadrzewień / Elżbieta Dusza-Zwolińska, Anna Kiepas-Kokot. // Aura. – 2018, nr 5, s. 7-9
  37. Oszustwo w naturze / Barbara J. King. // Świat Nauki. – 2019, nr 11, s. 60-63
  38. Owady do zadań specjalnych / Katarzyna Kornicka-Garbowska. // Wiedza i Życie. – 2020, nr 3, s. 64-69
  39. Plogging, czyli sprzątanie w biegu / z Rafałem Wypiorem ; rozm. Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 9, s. 52-54
  40. Powodzie i susze – jak przeciwdziałać / Izabela Zygmunt, Jan Ruszkowski. // Przyroda Polska. – 2019, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny nr 5, s. 10-11
  41. Prezenty przyjazne Ziemi / Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 11, s. 52-53
  42. Przyroda – idealna przestrzeń dla dziecka : jak zaprosić ją do domu? / Małgorzata Swędrowska. // Charaktery. – 2020, nr 5, s. 56-67
  43. Pszczele kukułki – biologia i ekologia trzmielców / Łukasz Dylewski. // Biologia w Szkole.  -2021, nr 3, s. 44-46
  44. Różnorodność biologiczna w obliczu zmian klimatu / Bożena Kornatowska. // Przyroda Polska. – 2018, nr 7, s. 34-35
  45. Sezon w obliczu katastrofy klimatycznej / Katarzyna Lemańska. // Dialog. – 2020, nr 10, s. 14-2
  46. Świadomość ekoniomiczna oraz ekologiczna uczniów i studentów / Justyna Thier. // Aura. – 2019, nr 7, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 296, s. 1-3
  47. Świadomość ekoniomiczna oraz ekologiczna uczniów i studentów. Cz. 2 / Justyna Thier. // Aura. – 2019, nr 8, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 297, s. 1-4
  48. Uroki życia w mieście / Iwona Melosik. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 3/4, s. 12-17
  49. Walka przyrody z cywilizacją, czyli specyfika flory miasta / Joanna Winiecka-Nowak. // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2016, nr 1, s. 57-63
  50. Woda i las – stare, dobre małżeństwo / Marek Szczepański, Arkadiusz Stępień. // Przyroda Polska. – 2018, nr 5, s. 28-29
  51. Za ile CO2 odpowiada smartfon? / Newseria. // Chemia w Szkole. – 2020, nr 6, s. 13
  52. Zadeptane Galapagos / Paul Tullis. // Świat Nauki. – 2016, nr 5, s. 46-51
  53. Zapieluchowani / Kamil Nadolski. // Wiedza i Życie. – 2021, nr 7, s. 62-65
  54. Zarządzanie szkołą przyjazną dla klimatu / Jan Fazlagić. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 5, s. 26-29
  55. Zielone miasta i koncepcja smart city – ważny element jakości życia / Anna Falkowska. // Szkoła Specjalna. – 2019, nr 5, s. 391-395
  56. Zielony romantyzm, kontrkultura i ekologia : kilka uwag na temat romantycznych inspiracji ekologicznego oporu / Andrzej Kasperek. // Chowanna. – 2017, T. 2, 123-140
  57. Ziemia przyjazna życiu / Genowefa Górecka. // Wychowawca. – 2018, nr 7/8, s. 49
  58. Zimowanie ptaków wodnych w środowisku zurbanizowanym. Cz. 1 / Marek Stajszczyk. // Biologia w Szkole. – 2019, nr 1, s. 15-19

 

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót