W bieżącym Serwisie Prasowym zostaną zaprezentowane czasopisma metodyczne dla nauczycieli fizyki i geografii.Dwumiesięcznik „Fizyka w Szkole z Astronomią” dostępny jest w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce od 1955 roku. Można przejrzeć archiwalne numery i przeanalizować jak zmieniała się dydaktyka fizyki, jaki obowiązywał program nauczania, jakie metody nauczania nauczyciele wykorzystywali najczęściej.W numerze 3/2021 „Fizyki w Szkole” opublikowano artykuł Wioletty Moniki Dynkowskiej pod tytułem „Czy promieniowanie tylko szkodzi” poświęcony zagadnieniu wpływu małych dawek na organizm człowieka. Autorka prezentuje w nim mało znany fakt, że ekspozycja na umiarkowane dawki promieniowania niejako hartuje ludzki układ odpornościowy, co ma pozytywny wpływ na zdolności organizmu do zwalczania chorób nowotworowych1.Artykuł Marty Wacławczyk poświęcony jest turbulencjom2. Już Leonardo da Vinci zajmował się turbulencjami i w tym celu analizował przepływ wody. Ruch turbulentny możemy zaobserwować w różnych skalach, np. w atmosferze. W kolejnym artykule Kazimierz Mikulski przybliża nam historię odkrycia nadprzewodnictwa, co wydarzyło się w 1911 r., natomiast Tadeusz Wibig zapoznaje nas z sylwetką Isaaca Newtona (1642/43-1727), który odkrył prawo grawitacji, prawa dynamiki, rachunek różniczkowy oraz skonstruował teleskop3.Czasopismo „Geografia w Szkole” również ukazuje sie jako dwumiesięcznik. Jest to periodyk dla nauczycieli prenumerowany w ostrołęckiej bibliotece od 1972 roku.Odkrywanie świata w ramach nauczania geografii możemy realizować w najróżniejszy sposób, np. poprzez znajomość flag i herbów państw świata. Przegląd ciekawych symboli narodowych, nawiązujących szczególnie do środowiska geograficznego, historii i uwarunkowań społeczno-ekonomicznych proponuje nam Jerzy Wrona w artykule „Flagi i herby opowiadają”4. W podróż na Wyspy Zielonego Przylądka zabiera nas w swoim artykule Filip Faliński, natomiast po Bułgarii oprowadza nas Piotr Pacholarz5. W numerze 5/2021 zamieszczono również materiały metodyczne m.in. Aleksandra Zaparucha zaprezentowała propozycje wprowadzenia nowego tematu, metody aktywizacji uczniów oraz powtarzania materiału6, natomiast Gabriela Bonk zachęca do wykorzystania gry dydaktycznej lub quizu o tematyce krajoznawczej7.
1 W.M.Dynkowska : Czy promieniowanie tylko szkodzi? Fizyka w Szkole z Astronomią. – 2021, nr 3, s. 4-72 M.Wacławczyk Czy turbulencje są niebezpieczne? Fizyka w Szkole z Astronomią. – 2021, nr 3, s. 15-173 K.Mikulski : 110 -lecie odkrycia nadprzewodnictwa (w krótkim zarysie). Fizyka w Szkole z Astronomią. – 2021, nr 3, s. 22-29, T.Wibig : Żywoty fizyków – Isaac Newton (1642/43-1727). Fizyka w Szkole z Astronomią. – 2021, nr 3, s. 35-374 J.Wrona : Flagi i herby opowiadają. Geografia w Szkole. – 2021, nr 5, s. 4-95 F.Faliński : No stress – życie na Wyspach Zielonego Przylądka. Geografia w Szkole. – 2021, nr 5, s.10-13, P.Pacholarz : Bułgaria inaczej, czyli wędrówki w czasie i przestrzeni. Geografia w Szkole. – 2021, nr 5, s. 14-186 A. Zaparucha : Na dobry początek lekcji. Geografia w Szkole. – 2021, nr 5, s. 26-307 G.Bonk : Kolorowy zawrót głowy : gra dydaktyczna lub quiz o tematyce krajoznawczej. Geografia w Szkole. – 2021, nr 5, s. 31-33
W bieżącym Serwisie zostaną zaprezentowane czasopisma naukowe z dziedziny językoznawstwa. Kwartalnik „Język Polski” jest pismem Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego wydawanym przy współudziale Instytutu Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk. W zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są archiwalne roczniki od 1933 r. (z lukami).W numerze 1/2021 Kinga Paraskiewicz wyjaśnia zwrot perskie oko1. Autorka przytacza ożywioną dyskusję, która rozgorzała na łamach „Języka Polskiego” w latach dwudziestych XX wieku. Dowodzono, iż popularny zwrot łączy się z rysunkiem Persa na etykiecie popularnego wówczas proszku owadobójczego. Profesor Stanisław Szober wskazywał, że jest to zapożyczenie semantyczne z francuskiego, a jego podstawą jest „przenikliwe oko”. Izabela Domaciuk-Czarny podejmuje się wyjaśnienia intertekstualności neologizmów w prozie science fiction Stanisława Lema2. Poza tym w „Języku Polskim” nr 1/2021 Irena Szczepankowska opisuje próby normalizacji polskiej terminologii ekonomicznej w XIX wieku natomiast Lena Polkowska wyjaśnia jak zmienia się językowy obraz gołębia w polszczyźnie3Miesięcznik „Poradnik Językowy” został założony w 1901r. Jest to organ Towarzystwa Kultury Języka. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 1974r. (z lukami).W numerze 8/2021 „Poradnika Językowego” Agnieszka Kiełkiewicz-Janowiak stara się wyjaśnić dlaczego dochodzi do nieporozumień w komunikacji między lekarzem a pacjentem4, natomiast Magdalena Zabielska poddaje dyskursywnej analizie polskie fachowe publikacje medyczne dotyczące koronowirusa5. Marta Falkowska w swoim artykule stara się ustalić jaki obraz empatycznego lekarza wyłania sie z zamieszczonych w Internecie opinii pacjentów oraz jakie aspekty zachowania lekarza interpretowane są jako komunikujące empatię6.
1 K.Paraskiewicz : O perskim oku i o tym, co naprawdę jest perskie w konstrukcjach frazeologicznych. Język Polski. – 2021, nr 1, s. 58-69.2 I. Domaciuk-Czarny : Intertekstualność nazewniczych neologizmów w grotesce science fiction Stanisława Lema. Język Polski. – 2021, nr 1, s. 70-83.3 I.Szczepankowska : Próby normalizacji polskiej terminologii ekonomicznej w XIX wieku na podstawie prac Fryderyka Skarbka i Józefa Supińskiego. Język Polski. – 2021, nr 1, s.84-95, L.Polkowska : Jak się zmienia językowy obraz gołębia w polszczyźnie? Język Polski. – 2021, nr 1, s.44-57.4 A.Kiełkiewicz-Janowiak :”Pacjent nie współpracuje” – socjopragmatyka (nie)porozumienia w ochronie zdrowia. Poradnik Językowy. – 2021, nr 8, s. 7-22.5 M.Zabielska : Pacjenci z…/ u pacjentów z…/ w przebiegu COVID-19…: dyskursywna analiza polskich fachowych publikacji medycznych dotyczących koronowirusa. Poradnik Językowy. – 2021, nr 8, s. 23-37.6 M.Falkowska : Jaki jest empatyczny lekarz? Obraz empatii lekarza w opiniach zamieszczonych w portalu znanylekarz.pl. Poradnik Językowy. – 2021, nr 8, s. 38-53.
W bieżącym Serwisie Prasowym zostaną zaprezentowane czasopisma poświęcone problematyce przemocy oraz promocji zdrowia psychicznego.Dwumiesięcznik „Niebieska Linia” wydawany jest przez Instytut Psychologii Zdrowia. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki od 2000 r.W numerze 2/ 2021 Małgorzata Osipczuk analizuje przejście pomocy psychologicznej z gabinetów do internetu z uwagi na pandemię COVID-191. Autorka stwierdza, że pomoc psychologiczna świadczona jest przez internet w wielu krajach, natomiast w Polsce wciąż traktowana jest jak zło konieczne. Badania, do których dotarła autorka wykazują, że skuteczność pomocy online i pomocy face to face jest taka sama. Małgorzata Osipczuk widzi zalety kontaktu zdalnego z pacjentem. Kontakt online szczególnie doceniają kobiety mające pod opieką małe dzieci lub niepełnosprawnych członków rodziny. „Terapia online nie jest taka sama jak spotkanie w gabinecie, ale jest bardzo podobna. Warto wziąć pod uwagę jej specyfikę: kontrola/władza w relacji z terapeutą ulega przesunięciu w stronę klienta. To klient jest odpowiedzialny za stworzenie sobie „bezpiecznego gabinetu”, co samo w sobie otwiera często ważkie wątki terapeutyczne: umiejętność dbania o siebie, znajdywania swojej przestrzeni, przyznawania sobie praw, wywalczenia z innymi przywileju, kontakt z ciałem i dawanie mu komfortu itp.”2.Maria Langer-Fyda opisuje w swoim artykule symptomy depresji. „Depresja u nastolatków może mieć różne przyczyny – zaburzenia psychiczne, doświadczanie przemocy w rodzinie lub przemocy rówieśniczej, nadmierna presja otoczenia -i często niezauważona przez dorosłych może prowadzić do samookaleczania się lub prób samobójczych, także tych udanych”3.Artykuł Marii Engler dotyczy zastraszania i przemocy szkolnej4. „Tym, co utrudnia walkę ze szkolną przemocą są mity, jakie od lat krążą na jej temat – „chłopięce bójki to zupełnie normalna sprawa”, „każdy kiedyś dostał i nic mu się przez to nie stało” itd. Z całą pewnością jednak z każdym rokiem wzrasta społeczna świadomość tego problemu. Jeśli jednak ktokolwiek podważa jego znaczenie, powinien poznać policyjne statystyki – tylko w 2018 r. stu sześćdziesięciu uczniów próbowało popełnić samobójstwo z powodu problemów w szkole”5.Miesięcznik „Remedium” wydawany jest przez Fundację Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych. W Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce dostępne są roczniki z lat 1999, 1996 oraz od 1999 r.W numerze 6/2021 Kaja Chojnacka stara się wyjaśnić jaka jest rola mediów społecznościowych w kształtowaniu obrazu własnego ciała u nastolatków i młodych dorosłych6. Sylwia Pawłowska w swoim artykule szuka odpowiedzi na pytanie, czy gry komputerowe pomogą młodzieży przetrwać pandemię?7. „Pandemia powodująca, że świat przestał być relatywnie bezpiecznym i przewidywalnym miejscem może generować chęć zatracenia się w atrakcyjnym fikcyjnym świecie, który pozwala się kontrolować w większym stopniu niż rzeczywistość, w którym można doświadczyć swojej sprawczości i odnosić sukcesy”8. Artykuł Marii Englar pt.”Jak żyć pod jednym dachem z nastolatkiem?” może być pomocny w rozwiązywaniu problemów i nieporozumień na linii rodzice – nastoletnie dzieci9.
1 M.Osipczuk : Pomoc psychologiczna online dla osób doświadczających przemocy. Niebieska Linia. – 2021, nr 2, s. 1-32 Tamże, s. 33 M. Langer-Fryda : Liście, które opadły. Symptomy depresji – choroby śmiertelnej. Niebieska Linia. – 2021, nr 2, s. 6-84 M. Engler : Zastraszanie i przemoc szkolna. Niebieska Linia. – 2021, nr 2, s. 12-155 Tamże, s. 156 K. Chojnacka : Rola mediów społecznościowych w kształtowaniu obrazu własnego ciała u nastolatków i młodych dorosłych. Remedium. – 2021, nr 6, s. 7-97 S. Pawłowska : Czy gry komputerowe pomogą młodzieży przetrwać pandemię? Remedium. – 2021, nr 6, s. 13-158 Tamże, s. 159 M.Englar : Jak żyć pod jednym dachem z nastolatkiem? Remedium. – 2021, nr 6, s. 28-29
W bieżącym Serwisie polecamy czasopisma fachowe dla bibliotekarzy.1. Kolejne wydarzenia potoczyły się lawinowo: ograniczenie funkcjonowania a następnie zamknięcie bibliotek, praca zdalna. Autorka przytacza wypowiedzi pracowników Biblioteki Głównej Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Wybrzmiewa z nich zaskoczenie, niedowierzanie, poczucie zagrożenia.Artykuł Agnieszki Dworak opisuje naukę kodowania w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie2. Biblioteka przystąpiła do projektu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Dzięki temu biblioteka pozyskała trzy roboty Photon w wersji edukacyjnej wraz z akcesoriami oraz trzy gry edukacyjne Scottie Go.Kolejnym miesięcznikiem polecanym bibliotekarzom jest „Poradnik Bibliotekarza”. Pismo wydawane jest również przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. W Czytelni Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce gromadzone są roczniki od 1971 r.W majowym numerze Poradnika Bibliotekarza Robert Kościelny dzieli się swoimi rezultatami wyszukiwań postaci bibliotekarzy występujących w filmie3. Nie jest to liczna grupa, jednak warto ją sobie przypomnieć. Joanna Filimonow – redaktor portalu SBP przypomina historię Tygodnia Bibliotek, któremu przypada 18 rocznica4. Obok plakatów towarzyszących obchodom Tygodnia Bibliotek autorka przytacza obowiązujące wówczas hasła.Interesujące działania regionalne Biblioteki Publicznej w Śremie opisała Ewa Bąk5. Mogą one zainspirować inne biblioteki oraz wskazać kierunki działań.„Biblioteka w Szkole” dedykowana jest nauczycielom bibliotekarzom, jednak bibliotekarze z bibliotek publicznych oraz nauczyciele z pewnością znajdą materiały i dla siebie.W numerze 5/2021 Ewelina Garncarz proponuje scenariusz lekcji o twórczości Tadeusza Różewicza, Anna Smoleń zachęca do przeprowadzenia zajęć na temat prawidłowego zachowania się uczniów podczas wspólnych imprez.6. Wkładka Biblioteka Centrum Informacji zawiera wskazówki jak wykorzystać media społecznościowe do promocji placówki oraz jak nagrać i opublikować podcasty7.
1 A.Klich : Biblioteka uczelniana w dobie pandemii. System naczyń połączonych. Bibliotekarz, 2021, nr 5, s. 4-8.2 A.Dworak : Kodowanie w bibliotece. Nauka poprzez zabawę. Bibliotekarz, 2021, nr 5, s. 14-19.3 R. Kościelny : Bibliotekarze w filmie. Poradnik Bibliotekarza, 2021, nr 5, s. 5-7.4 J. Filimonow : 18 lat Polski w UE &Tygodni Bibliotek. Poradnik Bibliotekarza, 2021, nr 5, s. 11-18.5 E. Bąk : Działalność regionalna Biblioteki Publicznej w Śremie. Poradnik Bibliotekarza, 2021, nr 5, s. 22-28.6 E.Garncarz : Życie i śmierć w czasach zagłady. Wiersze Tadeusza Różewicza – scenariusz lekcji o patronie roku 2021. Biblioteka w Szkole, 2021, nr 5, s. 14-15; A. Smoleń : Bon ton na pikniku – scenariusz zajęć edukacyjnych. Biblioteka w Szkole, 2021, nr 5, s. 20-227 M. Jesionek : Media społecznościowe w szkole, czyli edukacja i promocja czytelnictwa pośród rozrywki. Biblioteka w Szkole, 2021, nr 5, Wkładka s. 3-7; H. Świtlicka : Słuchaj, gdzie tylko się da…. Biblioteka w Szkole, 2021, nr 5, Wkładka s.8-11