PRIORYTETY MEN 2021/2022
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
autor: Małgorzata Zaremba
Co kryje zachowanie? : jak nauka o mózgu oraz współczucie pomagają zrozumieć i rozwiązać trudności behawioralne dzieci / Mona Delahooke ; przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021. W 83888
Diagnoza stanu kształcenia na odległość w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej oraz potrzeb edukacyjnych polskich nauczycieli i odbiorców w zakresie kształcenia na odległość / [aut. Krzysztof Chmielewski]. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2013.
Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja / pod redakcją Katarzyny Wrońskiej. – Wydanie I. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. W 83826
Dualność oceniania w szkolnictwie polskim / Lidia Pawlusińska. – Wydanie I. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020. W 83827
Edukacja państwowa : kształcenie czy programowanie? : krytyczny raport o stanie systemu oświaty, zawierający analizę problemu i rekomendacje zmian / Karol Sobiecki ; [redaktor: Jan Kubań]. – Warszawa : Polsko-Amerykańska Fundacja Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego PAFERE : QBS – Quality Business Software Sp. z o.o., Wrocław : Stowarzyszenie Libertariańskie, czerwiec 2021. W 83830
Eksperyment Nowej Edukacji w Chinach / Zhu Yongxin ; [tłumaczenie z języka angielskiego Jakub Kułaczkowski]. – Toruń ; Łysomice : Time Marszałek Group, 2019. W 82382
E-learning : kultura studiowania w przestrzeni sieci / Krzysztof Kuźmicz. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015. W 75630
E-learning na uczelniach : koncepcje, organizacja, wdrażanie / pod redakcją Ryszarda Tadeusiewicza. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021. W 83896
Ewaluacja społeczna w edukacji / Sylwia Jaskuła. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls, 2018. W 79623
Informatyka w edukacji : edukacja informatyczna a rozwój społeczeństwa : kształcenie na odległość / redakcja Anna Beata Kwiatkowska, Maciej M. Sysło ; Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne. – Wydanie I. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020. W 83898
Jak budować dobrą szkołę? : potencjał i bariery ewaluacji w oświacie / pod redakcją Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. W 79693 ; 79692 P
Jak uczyć (się) zdalnie? : podręcznik dla nauczycieli, uczniów i przedsiębiorców wraz z opisem funkcjonalności platform i innych narzędzi e-learningu nie tylko na czas pandemii COVID-19 / Jacek Woźniak, Marcin Staruch, Michał Jurek, Wioletta Wereda, Piotr Zaskórski. – Wydanie I. – Warszawa : CeDeWu, 2020. W 83743; W 83784
Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po kroku / Rafał Michałowski, Wojciech Myka. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2014. Br.3622, Br.3623
Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka / Iveta Kovalčíková, Bożena Muchacka. – Kraków : Wydawnictwo PETRUS, 2021. W 83832
Meandry e-learningu / Grażyna Penkowska. – Warszawa : Difin, 2010. W 67572
Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży / Grażyna Cęcelek. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2020. W 82921 ; W 83545
Nowe media w komunikacji wewnętrznej uczelni publicznych / Damian Doleciński. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe FNCE, 2021. W 83838
Po szkole : rozmowy o edukacji (2015-2020) / Sławomir Iwasiów. – Wydanie I. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2021. W 83839
Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe / Wiesław Przybyła, Magdalena Ratalewska. – Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2012. W 70225
Poszukiwacze wzorów : autyzm a ludzka wynalazczość / Simon Baron-Cohen ; przekład Agnieszka Nowak-Młynikowska. – Sopot : Smak Słowa, 2021. W 83912
Psychospołeczne i edukacyjne mechanizmy stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci sezonowych migrantów / Sławomir Trusz. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2018. W 79448
Szkoła : wspólnota dążeń? / pod redakcją Aleksandry Minczanowskiej, Anny Szafrańskiej-Gajdzicy, Mirosława J. Szymańskiego. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. W 76293
Wykład w kształceniu na odległość / Wioletta Kwiatkowska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011. W 68496
autor: Izabela Łada
Multimedia dostępne w BP w Ostrołęce pomocne w realizacji tego kierunku (wybór).
Resilio [Pomoce dydaktyczne]. – Niemcy : OH Verlag – Moritz Egetmeyer, [2020]. PD 164
SuperDziecko [Pomoce dydaktyczne] ; SuperDzieci grają w raz, dwa, trzy! : gry planszowe o charakterze edukacyjno-wychowawczym i terapeutycznym / Aleksandra Kowalska, Jakub Mateusz Kowalski. – Niezdrowice : Komlogo Piotr Gruba, [201?]. PD 9
Logopedyczne układanki : głoska sz / [Teka] / opracowanie Małgorzata Hinz. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012. PD 89
Buźki [Pomoce dydaktyczne] : zabawa logopedyczna. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia – Grupa Wydawnicza Harmonia, [2012]. PD 199
MASTPI [Pomoce dydaktyczne] : karty edukacyjno – terapeutyczne / Magdalena Stręk-Pióro. – Lublin : Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów Klanza, [2020?]. PD 163
Dzieci kontra Rodzice [Pomoce dydaktyczne] : Bądźmy zdrowi. – Warszawa : Kangur sp. z o.o., [2020]. PD 230
Łamacz lodów [Pomoce dydaktyczne] : daj się poznać / Dagmara Teczke ; grafika Dominika Kanar. – Kraków : Produkty Terapeutyczno-Edukacyjne Heim, 2020. PD 268
Trening słuchowy Magdaleny Krawczun : [Dokument dźwiękowy] : melodie, dźwięki, piosenki : pomoc dla nauczycieli, terapeutów i rodziców przy pracy z dziećmi. – Wrocław : Wydawnictwo Continuo, [2015]. CD 1780
Trening słuchu – naucz się rozróżniać głoski [Dokument elektroniczny] / redaktor prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1507
Jąkanie – trening płynnej wymowy [Dokument elektroniczny] / red. prowadzący Maciej Krzywda-Pogorzelski ; koncepcja metodyczna i scen. ćwiczeń Anna Tońska-Szyfelbein ; kier. projektu Arkadiusz Rzekanowski ; programowanie Tomasz Misiewicz, Łukasz Koźmiński ; projekt graf. Maciej Matecki. – Wrocław : pwn.pl, cop. 2008. CD 1510
Natura [Pomoce dydaktyczne]. Dziesięciominutowe wyzwanie dla Twojego umysłu. Ile jesteś w stanie zapamiętać w ciągu 10 sekund? – Wielka Brytania : The Green Board Game ; Kraków : Albi Polska Sp z o.o., 2017. PD 59
Ubongo [Pomoce dydaktyczne] : Szalona gra, która rozkręci twój mózg / Grzegorz Rejchtman ; ilustracje Bernd Wagenfeld, Karl Homes, Nicolas Neubauer. – Warszawa : Egmont Polska Sp. z o.o., 2020. PD 239
Cortex [Pomoce dydaktyczne] : Wyzwania / Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin ; ilustracje Sébastien Lopez. – Francja : Captain Macaque ; Hiszpania : SAS Captain Macaque ; Gdańsk : Rebel Sp z o.o., 2017. PD 131
Cortex [Pomoce dydaktyczne] : Wyzwania : Dzieci / Johan Benvenuto, Nicolas Bourgoin ; ilustracje Sébastien Lopez. – Francja : Zygomatic Games ; Gdańsk : Rebel Sp z o.o., 2021. PD 286
Dzieciaki naśladują zwierzaki [Teka] : zestaw kart do wykorzystania w terapii integracji sensorycznej / Marta Baj-Lieder, Agnieszka Borowska-Kociemba. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017. GF 64
Uważność i spokój żabki [Dokument dźwiękowy] : 11 ćwiczeń uważności dla dzieci od 5 do 12 lat / Eline Snel ; przekład Matylda Falkiewicz ; redakcja Jolanta Tadeusiak, Blanka Łyszkowska. – Warszawa : Wydawnictwo CoJaNaTo, [2015]. CD 2040 pojedyncza [Dokument dźwiękowy] / Elżbieta Wianecka. – Kraków : Wydawnictwo Arson, [2012]. CD 1918
Jak bezpiecznie korzystać z… [DVD] : portali społecznościowych? / reż. Marcin Wołkowicz. – Piaseczno : TUTTO Arts & Media : 2013. DVD 2073
Hejt – przemoc w Internecie [DVD] / reżyseria Marcin Wołkowicz. – Piaseczno : Multieducatio.pl, 2018. DVD 3550
Cyfrowy świat [DVD] / scenariusz Krzysztof Rześniowiecki ; reżyseria Dariusz Regucki. – Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2019. DVD 3692, 4384
autor: Edyta Dobek
Wsparcie dzieci i dorosłych w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19
Wykaz artykułów z czasopism dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Ostrołęce.
- A po co komu relacje? / Marta Matuszewska. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 110-115
- Bohaterowie Grimmowskich baśni i Covid-19, czyli „KoronaBajki” w dobie pandemii / Dorota Sadowska. // Guliwer. – 2021, nr 1, s. 30-45
- Budowanie poczucia wspólnoty / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 58
- Buduj na wartościach i marzeniach młodzieży / rozmowa z Leszkiem Szawińskim, pedagogiem i profilaktykiem, laureatem nagrody „Złote Ogniwo” dla Profilaktyka Roku w konkursie Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej. Rozmawiała Monika Pilch. // Remedium. – 2021, nr 3, s. 8-10
- COVID-19 – o lęku przed nieznanym / Anna Naruszewicz. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 6-8
- COVID-19 a depresja u sportowców / Oskar Hejmowski. // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2021, nr 2, s. 50-53
- COVID-19 a sytuacja przedszkola. Najnowsze wytyczne / Beata Patoleta. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2020, nr 12 (116), s. 6-10
- COVID-19 a wykluczenie cyfrowe seniorów / Jacek Prądziński. // Poradnik Bibliotekarza. -2021, nr 1, s. 5-6
- Diagnoza dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w czasie pandemii COVID-19 / Mariusz Wielebski. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 1, s. 43-50
- Dwa światy – jedna rzeczywistość : zdalna edukacja i powrót do szkoły „pod lupą” praktyków / Hanna Drzewiecka-Krawczyk, Agnieszka Baska. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 91-98
- Dziecko, edukacja i pandemia – wybrane refleksje matki – pedagoga / Katarzyna Sadowska. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 43-58
- Dziecko w czasach zarazy : rozmowa z doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, Magdaleną Śniegulską / rozm. przepr. Kinga Bartkowiak. // Życie Szkoły. – 2020, nr 5, s. 10-14
- Emocje dzieci w sytuacji kryzysu epidemiologicznego : bajkoterapia w odpowiedzi na strach przed wirusem / Monika Litwinow. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 24-28
- Etyczne podejmowanie decyzji w obliczu COVID-19 / przygotowane prze Kathryn Conley Wehrmann. // Praca Socjalna. – 2020, nr 2, s. 19-22
- Funkcjonowanie szkół w czasie pendemii – wnioski po pierwszych tygodniach działalności / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 12 (107), s. 13-18
- Jak sobie radzić z pandemicznym stresem / Melinda Wenner Moyer. // Świat Nauki. – 2021, nr 4, s. 32-37
- Jak żyć w czasach pandemii i nie zwariować? / Sylwia Pawłowska. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 2-5
- Jaką lekcją jest doświadczenie epidemii COVID-19? / Kinga Kuszak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 9-23
- Kryzys epidemiczny w szkole – dynamika i konsekwencje / Aleksandra Kubala-Kulpińska. // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 9 (118), s. 55-58
- Kształcenie w przedszkolu, czasami na odległość / Beata Kozłowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 10, s. 6-9
- Minimalizowanie ryzyka zakażenia się koronawirusem SARS-CoV-2 : wskazówki dla szkół / Barbara Woynarowska. // Remedium. – 2021, nr 4, s. 2-5
- Moje dziecko (nie) idzie do szkoły – refleksja na temat przekraczania progu szkolnego w dobie pandemii / Anna Ratajczak. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 59-63
- Myślmy o sobie dobrze! / z Tomaszem Bilickim rozmawiała Kinga Bartkowiak. // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 3 (123), s. 10-13
- Nie taki straszny lęk : jak wspierać dzieci, kiedy się boją? / Agnieszka Ludorowska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 33-36
- „Niecodzienna codzienność” ucznia w początkach pandemii – z doświadczeń pięcioklasistów / Małgorzata Dankowska-Kosman. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 4, s. 32-40
- Odpowiedzialność za najmłodszych – nie tylko w dobie pandemii / Katarzyna Kulesza. // Niebieska Linia. – 2020, nr 3, s. 6-9
- Opowieści, które wspierają w traumie / Katarzyna Schier. // Charaktery. – 2021, nr 3, s. 36-41
- Organizacja pracy przedszkola w czasach pandemii / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2020, nr 6 (113), s. 18-23
- Organizacja pracy szkoły w czasach pandemii / Janusz Brzozowski. // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2020, nr 9 (104), s. 23-28
- Osoby starsze w okresie izolacji spowodowanej pandemią Covid-19 (komunikat z badań) /Elżbieta Subocz, Katarzyna Ratuszyńska. // Praca Socjalna. – 2021, nr 2, s. 41-57
- Oswoić strach / Magdalena Śniegulska. // Remedium. – 2020, nr 4, s. 9-11
- Plan pomocy potrzebny od zaraz : sytuacja kobiet w kryzysie spowodowanym COVID-19 /Paulina Szczupaczyńska. // Niebieska Linia. – 2020, nr 2, s. 9-10
- Pomaganie osobom stosującym przemoc w czasie pandemii / Dorota Dyjakon. // Niebieska Linia. – 2020, nr 4, s. 21-23
- Program profilaktyczny SPINACZ jako wsparcie młodzieży w czasie pandemii / Maja Łoś, Andrzej Koc, Fundacja Wychowanie w Dialogu. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 65-77
- Przygotowanie do egzaminów w warunkach pandemicznych : jak wspierać uczniów? / Agnieszka Ludorowska. // Głos Pedagogiczny. – 2021, nr 3 (123), s. 36-40
- Psychologiczne skutki pandemii / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 5, s. 57-58
- Psychospołeczne skutki e-szkoły / Maciej Frasunkiewicz. // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 8, s. 43-45
- Rozmowa w świecie nowych technologii i pandemii koronawirusa / Joanna Pruban. // Remedium. – 2021, nr 4, s. 16-17
- Rozmowa ze sceptycznym uczniem / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 57
- Rozwój przedszkolaka w domu : o realizacji zadań z podstawy programowej poza przedszkolem / Dorota Dziamska. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4/5, s. 29-32
- Samopoczucie w e-szkole i jakość życia młodzieży w warunkach pandemii / Agnieszka Buczak. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 7, s. 29-40
- Sceny rodzinne w czasach pandemii / Anna Maria Nowakowska. // Niebieska Linia. – 2021, nr 1, s. 12-13
- Seniorzy i ich funkcjonowanie fizyczne, psychiczne i społeczne : uwagi na marginesie pandemii COVID-19 / Anna Sanecka. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 2, s. 60-70
- Skutki uboczne izolacji społecznej u dzieci i młodzieży / Jolanta Kmita. // Remedium. – 2020, nr 9, s. 12-14
- Terapia w czasie zarazy / Storrada Grabińska-Ujda. // Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2020, nr 3, s. 12-13
- Uczeń niepełnosprawny w wirtualnej rzeczywistości : wyzwania i efektywność zdalnego kształcenia uczniów z trudnościami rozwojowymi w czasie pandemii Covid-19 / Anna Zgrzebniak. // Meritum. – 2021, nr 2, s. 82-90
- Udzielanie wsparcia rodzicom w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół / Małgorzata Łoskot. // Polonistyka. – 2020, nr 3/4, s. 51-53
- Udzielanie wsparcia rodzicom w czasie ograniczenia funkcjonowania szkół / Małgorzata Łoskot. // Biologia w Szkole. – 2020, nr 3/4, s. 30-32
- Wsparcie teraz najważniejsze / Agnieszka Litwa-Janowska ; rozm. AL. // Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia. – 2020, nr 2, s. 12-14
- Wychowanie w dobie pandemii / Tomasz Garstka. // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 55-56
- Wyobcowanie i samotność w obliczu zjawiska pandemii wśród uczestników warsztatów terapii zajęciowej / Żaneta Krzywoń. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 2, s. 32-40
- Zagrożenia bezpieczeństwa dziecka we współczesnym świecie- wybrane problemy / Tomasz Sadowski. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 25-42
- Zdalnie, w trosce o relacje i dobrostan uczestników : o pracy w dziennych formach wsparcia w czasie pandemii / Katarzyna Stec, Aleksandra Dylejko. // Niepełnosprawność i Rehabilitacja. – 2020, nr 1, s. 34-42
- Żeby czuli się bezpiecznie – uczniowie w sytuacji pandemii koronawirusa / Adriana Kłoskowska. // Polonistyka. – 2020, nr 3/4, s. 55-58